Followers

Sunday, April 6, 2014

My 1st Fondant Cake


Entri yang lepas saya ada bercerita tentang kek fondant. Untuk pengetahuan anda, ini adalah kek fondant pertama saya. Saya belum pernah lagi mengikuti mana-mana kursus membuat kek fondant, jadi, ini memang pandai-pandai saya jelah menyalut kek coklat ni dengan fondant berdasarkan video yang saya tengok di youtube. 

Kenapa nak cuba buat kek fondant? Saya ada mendapat order untuk Kek Red Velvet dari kawan saya Fiza dan deko yang diminta adalah lebih sesuai jika dideko dengan fondant. Ia diorder bersama dengan cuppies yang saya ceritakan seperti entri yang lepas. Atas galakan rakan saya yang juga baker dan memang biasa dah buat kek fondant, beliau kata buatlah kek fondant, bila lagi nak buat katanya. Dengan penuh semangat, saya pun cubalah buat untuk diri sendiri dulu. Terus buat kat kek yang nak diorder kang, takut tak jadi pulak http://eemoticons.net 

Fondant yang saya gunakan adalah fondant ready made. Lebih mudah. Boleh kalau nak buat sendiri, tapi saya takut tak dapat konsistensi seperti yang kita nak. Lagipun, memang tak sempat nak bereksperimen. Daripada buang masa, baik beli yang dah siap. Untuk trial ni, saya beli yang putih je, malas nak beli yang ada warna sebab harga yang berwarna lebih mahal. Jadi, untuk eksperimen, lebih baiklah pakai yang putih je. Setakat nak praktis macam mana nak balut kek, tak payah nak cantik-cantik sangat. Yang penting, kita dapat dia punya skill.
  




Ini pulak pandangan dari sebelah tepi. Yang bahagian tepi ni anak saya yang buat. Bukanlah buat freehand, adalah acuannya. Anak sulong saya ni memang sukalah main-main benda clay ni. Bagi canlah kat dia buat. Kalau tak, merajuk pulak nanti http://eemoticons.net





Bermain dengan fondant bukanlah mudah. Untuk orang yang tak mahir macam saya ni memang mengambil masa yang lama. Nak menguli fondant tu memang sampai lenguhla tangan. Dengan melekit-lekitnya, memang messy. Tapi seronok! Penat, tapi menyeronokkan! Kalau tak caya, boleh cuba sendiri. Nak tau pengalaman seterusnya untuk kek fondant yang diorder, kita jumpa lagi next entry...bye! http://eemoticons.net 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...