Followers

Monday, April 7, 2014

Red Velvet Fondant Cake - Music Theme



Seperti yang diceriterakan pada entri yang lepas, inilah dia Red Velvet Fondant Cake dengan bertemakan muzik. Cantik tak? http://eemoticons.net  Kek ni diorder sempena hari lahir ayah dan bapa saudara rakan saya, Fiza. Mungkin kerana bapa rakan saya ini dahulunya ahli muzik, maka di situlah tercetusnya idea rakan saya ni untuk menghadiahkan kek bertemakan muzik iaitu terdiri daripada piring hitam di atas kek dan dikeliling kek dihiasi dengan music note.




Bapa rakan saya adalah Hj. Halim yang menyambut hari lahirnya yang ke-70 dan bapa saudaranya menyambut hari lahir yang ke-67. Piring hitam yang saya letakkan di atas kek adalah lebih menarik jika terdapat beberapa garisan halus untuk menampakkan lagi ciri-ciri piring hitam tersebut. Tapi, sudah beberapa kali mencuba, tak jadi-jadi, untuk langkah selamat, biarlah saya buat piring hitam tu kosong je. Nak bagi bentuk bulat tu menjadi pun bukan mudah tau! Siap angkat balik lagi daripada kek. Nasib baik yang cover putih tu tak koyak sebab yang putih tu takdelah saya buat nipis sangat. Sebab fondant ni bila kita main lama-lama dia senang lembik dan melekit-lekit. Itu yang membuatkan bentuknya mudah lari.




Wording yang berwarna merah tu saya gunakan acuan yang saya beli di kedai menjual barangan bakeri. Tau tak berapa lama saya nak menyiapkan semua wording tu? 2 jam!! Disebabkan tulisannya yang terlalu halus dan mudah rosak, itu yang berjam-jam nak bagi jadi. Keseluruhan kek saya siapkan dalam masa 5 jam. Bermula jam 2 pagi sehinggalah 7 pagi barulah siap semuanya http://eemoticons.net 









Music notes dan border kek pula saya buat dengan menggunakan lebihan cream cheese yang saya gunakan untuk topping kek red velvet ni. 



Dah siap keseluruhan deko memang lega gila! Penat memang penat. Yelah, sepanjang malam tak tido. Nasib baiklah bukan hari sekolah. Kalau tak, kelam-kabut jugak nak menyiapkan dan nak menghantar anak ke sekolah pulak. Apa-apa pun saya memang berpuas hati dengan hasil kek fondant pertama yang ditempah oleh rakan saya ni walaupun terdapat banyak lagi kekurangan yang perlu diperbaiki. Memang rasa sayang masa nak handover tu. Tapi, nak buat macam mana kan, bukan untuk kita.

So, kepada mereka di luar sana yang berminat nak order kek fondant sama ada whole cake ataupun dalam bentuk cuppies, dipersilakan dengan hormatnya. Chow! http://eemoticons.net

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...