Followers

Thursday, April 3, 2014

Resepi Cheezylayer Biskut Marie


 Hujan lebat betul sekarang ni. Petang-petang gini kalau layan dessert yang best macam ni, memang syok le http://eemoticons.net Cheezylayer Biskut Marie ni dah 3 minggu lepas saya buat, tapi dok tangguh-tangguh nak tempek resepi kat sini tak sempat-sempat. Sibuk sikit baru-baru ni sebab cuti sekolah - balik kampung, siapkan order cuppies dan adik kahwin jugak. Tu yang tak menyempat nak ngadap laptop. So, jangan buang masa, kita tengok resepinya....http://eemoticons.net

Bahan-bahan

1 peket biskut Marie (320g)
500g cream cheese
180g gula kastor
250ml whipping cream
1 sudu besar gelatin (15g)
100ml air (untuk dicairkan dengan gelatin)

Cara-cara membuatnya

1) Pukul cream cheese dan gula kastor sehingga kembang lebih kurang dalam 10 minit menggunakan hand mixer/stand mixer.

2) Cairkan gelatin bersama dengan 100ml air di atas api kecil sehingga gelatin hancur sepenuhnya. Boleh juga gunakan air panas yang baru dimasak untuk cairkan gelatin, tapi saya lebih suka cairkannya di atas api sebab lagi senang gelatin cair. Gelatin ni susah sebenarnya nak cair, so elokla masak atas api untuk cepat cair.

3) Setelah adunan cream cheese kembang, campurkan whipping cream dan gelatin yang telah dicairkan tadi sehingga sebati.

4) Sediakan bekas yang sesuai untuk melayerkan biskut marie dan adunan cream cheese di atas.

5) Susunkan biskut marie di dalam bekas yang telah disediakan, kemudian letakkan lapisan nipis adunan cheese di atas biskut marie yang telah disusun tadi. Nak buat lapisan tebal pun boleh, ikut citarasa masing-masing.

6) Lapiskan secara berselang-seli biskut marie dan adunan cheese sehingga semua biskut dan adunan cheese habis dan lapisan terakhir mestilah diakhiri dengan adunan cheese. Susun biskut marie macam susunan batu-bata tu, so, dapatlah layer macam gambar kat atas nun. Kalau tak susun camtu pun takpe, ikut sukalah nak susun camna pun http://eemoticons.net Kalau ada lebihan biskut marie tu boleh la hancurkan dan taburkan atas adunan cheese untuk hiasan.

7) Dah siap susun semua, bolehla disejukkan dalam peti sejuk selama 4 jam ataupun semalaman. Resepi ni tak payah pakai oven ye. Sejukkan je http://eemoticons.net Untuk 1 resepi ni, dapatlah dalam 2 bekas aiskrim seperti gambar di bawah.





Resepi yang mudah dan ringkas, tak banyak makan masa, sedap pulak tu http://eemoticons.net
Cuba, jangan tak cuba! http://eemoticons.net

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...