Followers

Wednesday, December 25, 2013

Purple Ombre Cake



Kek kali ini saya namakan dia "Purple Ombre Cake". Ombrenya bukan terletak pada dekonya, tapi pada keknya. Sepatutnya ombre cake ni bukan setakat pada keknya, tapi pada dekonya sekali. Disebabkan kek ni saje-saje buat, malas pulak nak buat banyak warna. Lagipun, hajat di hati memang nak buat deko roses ni dengan warna yang sama pada keseluruhan kek. Terpulang pada diri masing-masing sebenarnya nak buat deko ombre ni. Kalau keknya bukan design ombre pun, boleh jugak nak buat deko ombre dan sebaliknyalah.



 
Mesti anda tertanya-tanya apa ke bendanyalah makna "ombre" ni ek...http://eemoticons.net  Setelah digoogle, saya dapatlah cari makna ombre ni. Berasal dari perkataan Peranchis bermaksud membuat colour shading kepada sesuatu seperti kain, rambut, kek dan sebagainya daripada warna gelap ke terang dan sebaliknya. Seperti yang anda dapat lihat dalam gambar di atas, saya membuat 3 layer warna purple dari terang ke gelap. Kalau nak buat banyak layer pun boleh. Sebab ini kek eksperimen, saya buat 3 layer jelah. Kepada sesiapa di luar sana yang nak buat sampai 6 layer macam rainbow cake tu pun takde masalah. 




 
Biasenye, untuk membuat deko roses, kita letak coating yang nipis je pada kek sebab lepas tu kita nak tutup keseluruhan kek dengan roses. Kalau nak buat 1st coat tu elok-elok boleh jugak, cumanya lapisan icing akan jadi agak tebal. Disebabkan saya tak berapa suka icing yang terlalu tebal, tambahan pulak icing yang saya guna ni buttercream, saya lebih suka buat coating yang nipis sahaja sebelum dibuat roses pada keseluruhan kek.





Setelah siap, beginilah hasilnya. Tadaaa!! http://eemoticons.net






Ini pulak keratan rentas kek setelah dipotong


























Sedia untuk dimakan http://eemoticons.net

1 comment:

Ailove Uhusband said...

cantiknya kek..suka tgk..anyway,siggah jenjalan kat sini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...